Co nam grozi w drukarni? - Wtorkowy Blog Waikiki.pl - Waikiki.pl

koszyk
Przejdź do treści

Co nam grozi w drukarni?

Waikiki.pl
Opublikowany przez w poradnik ·
Tags: przygotowanieprojektuzasadywspółpracyjakprzygotowacprojektprojekt
  
Współpraca z drukarniami, mimo pozornie banalna, to nie zawsze jest taka prosta.
Podstawa to odpowiednia komunikacja.

Najczęściej klient wie czego chce i wtedy sprawa jest w miarę prosta.

Wyzwanie pojawia się gdy klient chce by go „zaskoczyć”
… czyli "coś bym chciał fajnego, ale nie wiem do końca co"

To już wyższa półka i w tym momencie tylko wieloletnie doświadczenie pracownika drukarni może uratować sytuację.
Nie zawsze jednak klient trafia na profesjonalistę, który potrafi nawet 4 latkowi wytłumaczyć co jest czym i z czym się to je?

Aby nie być jak ten piesek na tylnej szyby samochodu,

który tylko kiwa głową, bez względu czy rozumie czy nie rozumie, to…

postaram się w prosty sposób przybliżyć kilka podstawowych zagadnień

z którymi prędzej czy później się spotkacie


Druk cyfrowy vs druk offsetowy – czym się różnią?

Druk cyfrowy
to wszystko to co można wydrukować bezpośrednio z komputera z pominięciem całego procesu mechaniczno – chemicznej przygotowalni wymaganej w druku offsetowego.

Czyli w komputerze klikam „drukuj” i już po chwili gotowy wydruk wyskakuje z drukarki atramentowej, laserowej lub wielkoformatowej.


Nie ma w tym przypadku skomplikowanego i drogiego przygotowania do druku

(cały proces odbywa się w komputerze).
Można wydrukować nawet 1 arkusz i koszty będą całkowicie akceptowalne.
Również dodruk jest możliwy na poczekaniu.
Druk cyfrowy jest idealny do szybkich i małych nakładów.


Druk offsetowy
Proces jest bardziej złożony.
Trzeba przygotować klisze, potem blachy z matrycami, następnie ustawianie maszyny, mieszanie farby, próbne wydruki i w końcu właściwy wydruk i suszenie.
Czasem dochodzi introligatornia (falcowanie, bigowanie, foliowanie, lakier UV, złocenie, itd)


Tutaj
wszystko wymaga czasu a przygotowalnia jest dość droga.
Mimo że koszt przygotowania jest dość wysoki to przy dużym nakładzie szybko się to rozkłada na całe zamówienie i po przekroczeniu minimalnej ilości zamówienie, cena staje się konkurencyjna do druku cyfrowego.

Druk offsetowy jest świetny, gdy chcemy mieć dużo i tanio i bardzo dobrej jakości lecz raczej nie na wczoraj.


Własny projekt – czyli jak nie narobić sobie wstydu?

Najbardziej bezpiecznym formatem pliku jest PDF, TIF lub JPG
są to tzw. formaty zamknięte, czyli przy prawidłowym zapisie na komputerze klienta, w drukarni nie ma prawa nic się „rozjechać” .

Praktyka uczy jednak, że doskonałość nie istnieje, w
ięc gdy klient używa fontów nietypowych (nie mylić z czcionkami – bo drukarza to irytuje i nie załączy je wraz z plikiem (PDF), to wydruk może nie wyglądać idealnie.

Czasem w swej nadgorliwości klient umieści na projekcie pasery, znaczniki, linie cięcia, itp.

Nie rób tego! Do jest zadanie drukarza.

Sprawą często zapominaną są profile kolorystyczne…
ostatnio przysłowiowe „jaja” mieliśmy z plikami PDF generowanymi przez programy CAD
gdzie żółty staje się zielony a niebieski różowy.
Jeśli nie masz pojęcia jaki profil powinien być załączony do pliku to go nie podpinaj :)
Zrobi to drukarnia :)
Ponieważ specyfika każdej drukarni jest nieco inna i uzależniona od oprogramowania oraz maszyn drukujących to najlepszym rozwiązaniem jest:

1. skontaktuj się z drukarnią i poproś o wytyczne
2. przygotuj projekt wg wskazówek
3. jeśli sobie nie radzisz – to poproś o pomoc – to nie wstyd, lecz odwaga !

lub j
eśli nie masz ochoty lub czasu to zaufaj profesjonalistom i niech oni zrobią wszystko za ciebie.
Warto poświęcić kilkadziesiąt złotych i mieć święty spokój.
Przerzucenie odpowiedzialności na grafika to rzecz bezcenna!


A teraz podstawowy słownik by wiedzieć co drukarz do nas mówi

Apla – jest to duża jednobarwna powierzchnia całkowicie zadrukowana – UWAGA! szczególnie w druku cyfrowym niektóre barwy mogą sprawiać poważne problemy (najczęściej błękit i szarość)

CMYK
– cztery podstawowe kolory w poligrafii z których uzyskuje się prawie pełne spektrum barw. Cyjan-niebieski, Magenta-fiolet, Yellow-żółty, blacK-czarny

RGB
– trzy podstawowe kolory używane do generowani koloru w monitorach i format barwny plików graficznych. Nie jest w pełni zgodny z CMYK! – więc zdecydowanie nie można porównywać tego co się widzi na monitorze z tym co otrzymało się z na papierze z drukarni.
Najczęściej CMYK jest mniej nasycony w stosunku do RGB

DTP
– Czyli obróbka cyfrowa projektu – proces podczas którego grafik przygotowuje plik do druku

Falcowanie / Bigowanie
– mechaniczne łamanie papieru

Lakier dyspersyjny/offsetowy/maszynowy
– niewidoczny lakier ochronny zabezpieczający druk przez ścieraniem.

Lakier wybiórczy UV
– ozdobne nabłyszczenie fragmentów wydruku.

Laminowanie mat/błysk
– powleczenie całościowe wydruku folią matową lub  błyszczącą, w celu zabezpieczenia i uszlachetnienia wydruku.

4+0 ,4+4
– druk w pełnym kolorze na 1 stronie lub pełno kolorowy na 2 stronach.

Gramatura papieru
– im wyższa tym papier cięższy i jednocześnie (choć nie zawsze) bardziej sztywny. np. papier ksero to 80g a wizytówka to 270g do 350g.

Proof
– próbny wydruk, wykonany na maszynie cyfrowej, która jest ustawiona tak, by kolory były najbardziej zbliżone do maszyny offsetowej.

Raster
– oglądając wydruk offsetowy przez lupę widać kropki – to właśnie jest raster.

Spad/nadlew
– krawędź projektu (zwykle 2-3mm), która zostanie obcięta na introligatorni – w tym miejscu może być tylko tło, nie można tu umieszczać ważnych elementów, bo zostaną ścięte!

Znaczniki cięcia
– oznaczenia graficzne, podpowiadające introligatorowi, gdzie ma odciąć spad – tym zajmuje się grafik – nie wprowadzaj tego do projektu.
Mam nadzieję że nie za dużo informacji na początek. Następnym razem postaram się o trochę przykładów z życia 🙂
Będę bardzo wdzięczny za opinie i pytania na temat tego artykułu zadawane poniżej – w komentarzach



Brak komentarzy

Wróć do spisu treści