RGB vs CMYK
Opublikowane według Tomasz Isalski w różności · sobota 23 Mar 2019
RGB vs CMYK
Co za kretyn to wymyślił? Nie można było zrobić jednego standardu i byłby spokój!
Po usłyszeniu tego pytania na początku chciałem przyznać rację, ale po jakiejś chwili postanowiłem ten temat porządnie wyjaśnić.
To prawda, że CMYK i RGB to spore zamieszanie, które jest przekleństwem każdego drukarza, grafika i finalnie klienta.
Pogodzenie tych dwóch rozwiązań jest sztuką wielkiego kompromisu.
Zacznijmy od określenia do czego służy RGB a do czego CMYK?
Zacznijmy od określenia do czego służy RGB a do czego CMYK?
Zastosowanie
RGB – to aktywny sposób generowania koloru „powierzchnia jest źródłem światła”. Ta powierzchnią jest monitor/telewizor/ekran komórki. Dodatkowo z tej techniki korzystają urządzenia do analizy światła: skanery, kamery i matryce aparatów cyfrowych.
CMYK – to najszerzej stosowna technika drukarska. Używana zarówno w domowych drukarkach jak i wielkich przemysłowych maszynach drukujących. Jest to pasywna metoda uzyskiwania barwy – wymagane jest zewnętrzne źródło światła, które w wyniku odbicia i załamania światła powala naszym oczom zobaczyć barwy
Składowe koloru
RGB – Red, Green, Blue (Czerwony Zielony Niebieski)
3 kolory, których maksymalne natężenie daje kolor biały a brak światła jest czernią.
3 kolory, których maksymalne natężenie daje kolor biały a brak światła jest czernią.
CMYK – Cyan, Magenta, Yellow, Black (Niebieski, Różowy, Żółty, Czarny)
4 kolory gdzie maksymalne natężenie daje kolor czarny, a brak jest kolorem powierzchni -najczęściej biel
4 kolory gdzie maksymalne natężenie daje kolor czarny, a brak jest kolorem powierzchni -najczęściej biel
Zgodność
Wydawać by się mogło, że skoro CMYK składa się aż z 4 barw to nie powinno być problemu by 3 kolorowy RGB zamienić na „pojemniejszy format”|
Niestety jest dokładnie odwrotnie (co widać na rysunku). RGB to źródło światła, które kieruje się wprost do naszych oczu, przez to wydaje się tętnić barwami. W przypadku CMYKu jest to już tylko odbicie światła od powierzchni, więc nasze piękne zdjęcie mocno traci na intensywności. Tak niestety interpretuje to nasz mózg za pośrednictwem gałek ocznych.
W niewielkim stopniu sytuację poprawiają odpowiednio dobrane profile kolorystyczne, które pozwalają programowo zasymulować niektóre barwy i oszukać nasz mózg.
Jednak nadal ze stratą niektórych odcieni musimy się pogodzić.
W niewielkim stopniu sytuację poprawiają odpowiednio dobrane profile kolorystyczne, które pozwalają programowo zasymulować niektóre barwy i oszukać nasz mózg.
Jednak nadal ze stratą niektórych odcieni musimy się pogodzić.
Monitor w domu vs Wydruk w drukarni
Docieramy do sedna problemu. Jak poradzić sobie z sytuacją gdy wydruk w drukarni znacząco odbiega od tego co widzieliśmy na naszym domowym monitorze/laptopie?
Docieramy do sedna problemu. Jak poradzić sobie z sytuacją gdy wydruk w drukarni znacząco odbiega od tego co widzieliśmy na naszym domowym monitorze/laptopie?
Do powyższych różnic dochodzi jeszcze kwestia kalibracji monitora. W przypadku profesjonalnych monitorów, przy użyciu kalibratorów sprzętowych i profili pobranych bezpośrednio z drukarni można zbliżyć się w 90% do finalnego wydruku.
Przy tańszych monitorach (poniżej 1500zł) zaczynają się już spore problemy z ich ustawieniem, ale nadal jest to możliwe z dopuszczeniem pewnych kompromisów.
Gdy natomiast pojawia się ekran laptopa to najczęściej trzeba pogodzić się z tym co mamy, bo możliwości kalibracji są już na bardzo minimalnym poziomie.
Gdy natomiast pojawia się ekran laptopa to najczęściej trzeba pogodzić się z tym co mamy, bo możliwości kalibracji są już na bardzo minimalnym poziomie.
Czy to znaczy że bez dużej kasy na profesjonalny sprzęt nie mamy szans w starciu z kolorem?
„ Panie Premierze, jak żyć?”
Chciałoby się powiedzieć, bo sytuacja nie wygląda różowo.
Mamy kilka rozwiązań
1. Zdać się na profesjonalizm drukarza i przyjąć że to co otrzymamy może różnić się od tego co nam się wymarzyło ale będzie to zrobione najlepiej jak się dało.
1. Zdać się na profesjonalizm drukarza i przyjąć że to co otrzymamy może różnić się od tego co nam się wymarzyło ale będzie to zrobione najlepiej jak się dało.
2. Poprosić o zrobienie kilku wersji próbnych wydruków (wiąże się to z pewnymi kosztami) i wybrać ten, który najbardziej przypadł nam do gustu.
3. Jeśli klient posiada program graficzny (typu Photoshop) to może samodzielnie zmienić RGB na CMYK i zobaczyć przybliżony efekt przyszłego druku.
Od razu muszę ostrzec że nie zawsze zrobienie wydruku próbnego jest możliwe (czytaj: opłacalne dla klienta)
Przy druku Cyfrowym (na poczekaniu) wydruk próbny jest możliwy do uzyskania natychmiast na maszynie, która będzie finalnie drukować całe zamówienie.
Przy druku Cyfrowym (na poczekaniu) wydruk próbny jest możliwy do uzyskania natychmiast na maszynie, która będzie finalnie drukować całe zamówienie.
Natomiast w przypadku druku wysokonakładowego (offsetowego) nie ma możliwości wydrukowania tylko jednej kartki.
Gdy maszyna zostanie puszczona w ruch to od razu „wypluje” cały nakład (np 1000 identycznych egzemplarzy)
Dlatego w przypadku druku offsetowego wykonuje się przybliżoną symulację na drukarkach cyfrowych.
Gdy maszyna zostanie puszczona w ruch to od razu „wypluje” cały nakład (np 1000 identycznych egzemplarzy)
Dlatego w przypadku druku offsetowego wykonuje się przybliżoną symulację na drukarkach cyfrowych.
0
recenzje